Is de langste vlucht ook de beste vlucht naar Auckland?

Martijn

Martijn

Martijn

Martijn

Alle onderwerpen in dit artikel (inhoudsopgave)

    Qatar Airways staat bekend om twee dingen: het is een 5-sterren airline (die vaak ook goedkope aanbiedingen heeft) én de airline die de langste commerciële vlucht uitvoert tussen hun thuisbasis Doha en Auckland. Een vlucht van 17 uur en 40 minuten zonder stops of overstappen. Maar is het ook een makkelijke, leuke en/of goedkope vlucht naar Auckland? Lees mijn ervaring met Qatar Airways en je weet het!

    Zoals je al weet zijn er veel routes naar Nieuw-Zeeland (van makkelijkste tot veel bagage-mee). Er zijn ontzettend veel airlines die naar Auckland (en tegenwoordig ook Christchurch) vliegen dus zijn er veel aanbiedingen te vinden.

    Qatar Airways steekt er vaak met kop en schouders bovenuit… Je mag meer bagage dan gemiddeld meenemen (30 kilo op het goedkoopste economy ticket). De verzorging is top omdat het een 5-sterren airline is. Door goed te zoeken en te vergelijken kun je vaak een goede deal bij ze scoren dus voor de prijs hoef je het niet te laten.

    Voor mij was het nu dan ook tijd om eens te kijken wat Qatar Airways te bieden heeft. Tijd om te kijken wat Qatar te bieden heeft op de route Auckland – Amsterdam via Doha (en terug). En meteen de langste commerciële vlucht die er vandaag de dag is, mee te maken.

    Eten aan boord bij Qatar Airways

    Als je kiest voor een full-service airline is het fijn om te weten of het eten ook lekker en dus de moeite waard is. Eerder verraste China Southern mij al met heerlijk Indiaas/Aziatisch vegetarisch eten (AVML = Asian Vegetarian Meal). Dit is mijn go-to airline eten omdat het vele malen smakelijker (beter gekruid) is dan standaard vegetarisch eten.

    Eten bij Qatar Airways
    Volop en goed (vegetarisch) eten bij Qatar Airways

    Ook bij Qatar Airways is het een goede keuze. Sommige gerechten, zoals het ontbijt met roti en vega curry zijn identiek in portie en kwaliteit als die van China Southern. En ook de vleeseter in het gezelschap heeft zeer smakelijk maaltijden bij Qatar want ook die bakjes gingen compleet leeg weer terug.

    Daarnaast geeft Qatar je veel snacks tussendoor, vooral op die ultra-lange vlucht van ruim 17 uur (iets korter als van van Doha naar Auckland gaat). Je krijgt dan na de maaltijd een snackbox waarmee jezelf kunt bepalen wanneer en wat je verder wilt eten. En heb je daarna nog steeds trek en het is nog geen tijd voor de volgende maaltijd dan kun je altijd vragen om een broodje, ijsje of noedelsoepje.

    Entertainment onderweg

    Het Oryx entertainment systeem (on-demand entertainment via je eigen schermpje in de stoel voor je) is net als dat van Emirates. Het bevat megaveel nieuwe en ouderen films, series en documentaires. Zoveel dat er nog voldoende over is om te kijken op de terugweg.

    De touchscreenbediening is soms wat nukkig maar gelukkig zit er ook een afstandsbediening bij.

    Zitcomfort bij Qatar

    Nog zoiets belangrijks, hoe zitten de stoelen bij Qatar voor ons als lange Nederlanders. Voor mij (1,89m) was het prima met voldoende beenruimte in economy. Al moet ik wel zeggen dat de Boeing 777's van Qatar meer comfort bieden dan de allernieuwste Dreamliner (Boeing 787).

    Ja de ramen zijn groot in de Dreamliner en de snufjes (raamverduistering of betere klimaatbeheersing) zijn cool, maar de stoelen lijken smaller en de beenruimte is minder. De superlange vluchten worden altijd met een Boeing 777 gedaan dus dat is meer dan prima. En de “korte vlucht” vanaf Europa naar Doha is maar 5 a 6 uur dus dat valt bijna in het niet bij die lange vlucht. Dan valt een Dreamliner wel weer mee.

    Maar verbaasd was ik wel want ik had meer verwacht van dit prestigieuze en nieuwe toestel van Boeing. Geef mij maar de 777's of een A380 volgende keer.

    Overstappen op Doha

    Net als Dubai is Doha Hamad International Airport een vliegveld in de woestijn (30 graden bij aankomst om middernacht) dat 24 uur per dag doorgaat en veel luxe biedt. Er is genoeg te doen, te zien en te proeven. Als je snel door wilt dan is Qatar Airways en Doha een perfect keuze. Met slechts 3 tot 4 uur wachten, kun je alweer verder vliegen.

    Maar om echt wat van het land en de stad mee te krijgen, is een iets langere overstap leuker. Als Nederlander of Belg kun je tegenwoordig zonder visum aan te vragen (“visa waiver”) Qatar tot 90 dagen lang bezoeken (in één of in meedere bezoeken). Nadat de “visa waiver” voor Qatar is afgegeven, is ie 180 dagen geldig en kun je tot 90 dagen lang Qatar bezoeken. Lees er hier meer over. Zelf had ik daar deze keer helaas geen tijd voor. Echt heel jammer.

    Is zo'n lange vlucht vol te houden?

    Als je er over nadenkt, is het ontzettend lang om 16 a 17 uur in de lucht te zijn… Maar de gemakken die Qatar Airways je biedt maken de vlucht wel makkelijker: volop lekker eten en snacks, veel en goed entertainment, prima stoelen met voldoende beenruimte en vriendelijk personeel.

    Het allergrootste voordeel is, dat je na die lange vlucht van het grootste deel van je reis af bent. Vooral makkelijk als je terug naar Nederland gaat. Eenmaal in Doha is Amsterdam of Brussel een stukje van niets.

    Je moet je alleen over het idee heenzetten dat het een superlange vlucht is. Zet de relaxmodus aan, geniet dan valt het echt mee… Oh ja, en je moet accepteren dat Australië een f-ing groot land is. Je vliegt via de onderkant van en naar Doha van Nieuw-Zeeland. Als je dan denkt, oh Australië dus dan zijn we er zo dan kom je bedrogen uit. Je vliegt echt heel lang langs de kus van Australië. Je denkt na een paar uur eerder: “zijn we nog steeds bij Australië”? 🙂

    Mijn ervaringen met Qatar Airways

    Je ziet het aan bovenstaande informatie, ik ben fan van Qatar Airways en van hun langste vlucht van/naar Nieuw-Zeeland. Als het maar in een Boeing 777 is want dat is toch prettiger reizen dan de nieuwe Dreamliners.

    0 0 stemmen
    Article Rating

    Nog meer informatie over:

    Martijn

    Als creatief brein achter dit reisblog over Nieuw-Zeeland, schrijf ik graag artikelen over de meer onbekende routes en plekken van Aotearoa. Ook gaan mijn blogposts over het gewone leven in Nieuw-Zeeland en hoe je zaken regelt. Allemaal geschreven vanuit mijn eigen ervaring, omdat ik zelf al jaren woon & werk in Nieuw-Zeeland.

    Als creatief brein achter dit reisblog over Nieuw-Zeeland, schrijf ik graag artikelen over de meer onbekende routes en plekken van...

    123NZ draait op koffie

    Vond je dit artikel leuk of nuttig? Laat het weten door een koffie te schenken!
    Met extra cafeïne kunnen wij vol energie verder bloggen.

    Inschrijven
    Abonneren op
    guest
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle commentaren
    Scroll naar boven