Wat is er toch met die ferry tussen het Noordereiland en het Zuidereiland? Een vraag die wellicht door je hoofd schoot na het lezen van nieuwsberichten of posts op social media. Voor roadtrippers is het plannen van hun overtocht belangrijk. Daarom is het tijd voor een artikel vol tips en info over het plannen en boeken van de ferry in Nieuw-Zeeland.
Als je op de kaart kijkt, lijkt het zo’n kort stukje om van het Noordereiland naar het Zuidereiland (of andersom) te gaan. Toch is dat stukje water – Cook Strait of Te Moana-o-Raukawa in Māori – een geval apart.
Alles wat je altijd al wilde weten over Cook Strait en de overtocht
Dat stukje water – 22 kilometer breed op het smalste punt – tussen het Noorder- en Zuidereiland is namelijk een van de gevaarlijkste en onvoorspelbare stukken water ter wereld. De overtocht van Wellington naar Picton of van Picton naar Wellington per veerboot is de beste en enige optie als je reist met een auto of camper. Als voetganger kun je ook per veerboot maar ook vliegen, wat bijna altijd duurder is en toch net iets minder mooi.
Het grootste voordeel van met de ferry van het Noordereiland naar het Zuidereiland is het uitzicht. Je gaat door de Marlborough Sounds (Zuidereiland) en dat is een uitzicht om van te genieten. Het is dus meer eens soort ‘scenic cruise' in plaats van een simpele overtocht.
De oversteek wordt gedaan door twee verschillende ferry-maatschappijen:
- Bluebridge Cook Strait Ferries (onderdeel van een Amerikaanse investeringsmaatschappij)
- Interislander (onderdeel van het Nieuw-Zeelandse staatsbedrijf KiwiRail)
Deze twee veerdiensten zijn de enige bedrijven die de overtocht per ferry voor voetgangers, fietsers, automobilisten en vracht aanbieden.
De overtocht gaat over zo’n 70 kilometer en duurt ongeveer 3,5 uur. Beide veerdiensten doen hetzelfde: ze hebben meerdere overtochten per dag en brengen je van noord naar zuid of andersom. Veel meer keuze heb je niet, als je met de auto of camper bent.
Hoe zit het met verstoringen en vertragingen van de veerdiensten?
Als eerste is er het weer. Als er een storm is of guur weer, kan de veerdienst de overtocht niet maken. Er wordt best gevaren met flinke wind maar als het te erg wordt is het niet veilig meer en worden een of meerdere overtochten die dag geschrapt.
Ten tweede, is er de seizoenspiek die op verschillende momenten in het jaar plaats kan vinden. De grootste piek is bijvoorbeeld de drukke zomerperiode in december en januari als veel Nieuw-Zeelanders hun zomervakantie vieren en massaal op pad gaan. Combineer dat met de vele toeristen die dan ook willen rondreizen – al zijn er veel betere momenten om te reizen – en je weet meteen waarom het dan superdruk is. Vele overtochten in deze periode zijn dan al weken tot maanden van tevoren uitverkocht.
Ten derde, zijn er mankementen of ongelukjes. Helaas is het in 2023 en eerdere jaren regelmatig voorgekomen dat een ferry motorpech had, tegen een stuk kade aankwam en daardoor schade opliep. Kleine mankementen die vaak grote gevolgen voor de dienstregeling hebben. Elke veermaatschappij heeft maar een paar boten dus men kan niet zomaar even – zoals de NS in Nederland een extra trein inzetten – een extra veerboot inzetten. Vooral ook omdat onderhoud aan de boten ook nodig is en de veerboten daarvoor naar het buitenland moeten en dus wekenland uit de vaart zijn. Al wordt dat laatste wel vooral in de minder drukke winterperiode gedaan.
De belangrijkste redenen om je ferry-ticket op tijd te kopen en toch flexibel te blijven
Als (beginnende) roadtripper kan het vaak een obstakel voor je lijken als je hoort dat je het ferry-ticket op tijd moet boeken. Maar je kunt de ferry op tijd boeken en toch lekker flexibel blijven. Zowel Interislander als Bluebridge bieden verschillende tickets aan, net als vliegtuigmaatschappijen. Je kunt kiezen uit goedkoop maar totaal niet flexibel of annuleerbaar tot minder goedkoop maar superflexibel en annuleerbaar, plus nog 1 of 2 smaken daar tussenin. Als je op tijd boekt zijn de prijsverschillen en -niveaus goed te doen. Bij vroegboeken kun je bijvoorbeeld prima een flexibel ticket scoren tegen een prijs die je anders voor een last-minute niet-flexibel ferry-ticket zou betalen.
Inderdaad ook de veerdiensten hebben flexibele prijzen, op basis van vraag & aanbod en seizoensdrukte. Daarom is het zo logisch om en op tijd te boeken en een flexibel ticket te boeken. Bij een flexibel ticket kun je namelijk kostenloos de datum van je overtocht veranderen of zelfs annuleren en je geld volledig terug krijgen. En zo ben je voordelig uit en blijft je rondreis flexibel.
De meest gemaakte fout tijdens het roadtrippen in Nieuw-Zeeland is het ferry-ticket te laat kopen en dus misgrijpen omdat de overtocht uitverkocht is of een prijs die vele malen hoger is dan enkele maanden daarvoor.
En ja, dit geldt vooral voor reizigers die met een auto of camper reizen. Voor voetgangers zijn er meer plekken en hoef je niet superlang van tevoren te boeken.
Zo vind je de beste prijs voor de ferry en blijf je ultra-flexibel
Welke ferry-maatschappij de beste is, is een vraag die niet zoveel waarde heeft. Zowel Interislander als Bluebridge doen waar ze goed in zijn, ze brengen je en jouw auto of campervan van Wellington naar Picton of andersom. Dat doen ze prima en over het algemeen prima op tijd. Het zijn beide betrouwbare en fijne maatschappijen.
Wat voor jou de beste is, zal meer afhangen van de beschikbaarheid van tickets, de prijs van de overtocht en eventueel het tijdstip. Persoonlijk ga ik het liefste met Bluebridge omdat dat mijn persoonlijke favoriet is – en ja ik heb de overtocht ook met Interislander gemaakt. Bluebridge is voor mij vaste prik geworden. Het fijne is dat je bij hen voor een paar tientjes een cabine erbij kunt nemen, zodat je onderweg wat kunt slapen of rusten en lekker kunt douchen in je privé-badkamer. Ook als je overdag vaart, is zo'n cabine erg fijn, je hoeft dan niet steeds met je rugzak of tas te sjouwen.
Kijk en vergelijk wat voor jou de beste ferry-optie is. Tip: kies altijd een flexibel ticket want het prijsverschil met een ticket waar je niets aan kunt wijzigen is zoooo klein, vooral als je op tijd boekt. Kijk maar.
Bovenstaande prijzen zijn gecheckt voor een overtocht met een auto/camper met 1 persoon (bestuurder) voor de datum donderdag 16 mei 2024. Voor de volledigheid zet ik ook die van Interislander voor die datum eronder, al is dat een iets minder duidelijk overzicht (nog een reden waarom Bluebridge mijn favoriet is, de website is duidelijker en werkt fijner).
Welk ferry-ticket boeken als je met een auto of camper gaat?
Zowel Bluebridge als Interislander verzorgen de overtocht voor auto's en campers. Daar zijn hun veerboten speciaal voor gebouwd. Naast het feit dat kiezen voor een flexibel ferry-ticket de beste keuze is, moet je ook nog uit de vele opties kiezen voor het soort wagen dat je rijdt. Maar het is simpeler dan je denkt.
- Heb je een auto of een camper die gebaseerd is op een auto (SUV/MPV) model dan kies je voor de optie auto bij het boeken van de ferry. Bij Bluebridge is elk voertuig dat op een auto lijkt en korter is dan 5 meter een auto en bij Interislander is alles dat op een auto lijkt en lager is dan 1,8 meter een auto.
- Ga je over deze afmetingen heen oftewel reis je met een camper die gebaseerd is op een busje zoals een Toyota Hiace of een Ford Transit dan kies je de optie campervan.
- Heb je een joekel van een RV oftewel een motorhome, dan kies je daarvoor.
Zo makkelijk is het. En ja, bij de meeste verhuurders van auto's en campers (zie dit handige overzicht) mag je gewoon met de wagen de ferry overtocht van het Noordereiland naar het Zuidereiland maken. En een cabine is voor een paar tientjes bij te boeken en maakt de overtocht nog comfortabeler.
Wat heeft vooruitboeken voor zin bij vertragingen of uitval van de ferry?
Ook een vraag of opmerking die wel eens voorbij komt op de socials. Vroegboeken van de ferry heeft namelijk altijd zin want bij uitval van een ferry is het schema dagen tot weken verstoord met als gevolg:
- Alle overtochten van de maatschappij zijn dan beperkt omdat er geen vervangende boot is. Ook kan bij kleinere schade of incidenten de capaciteit beperkt worden, zoals bijvoorbeeld alleen vracht op bepaalde overtochten
- De resterende overtochten van deze maatschappij lopen dan snel vol doordat reizigers omgeboekt worden
- Doordat niet iedereen omgeboekt kan worden, zal een deel van de gedupeerde reizigers bij de andere veermaatschappij boeken, waardoor deze overtochten ook snel vol zitten.
Als jij dan alvast een ticket hebt, dan heb je de volgende voordelen ten op zichte van een reiziger die net komt aankakken om te vragen of er nog een plekkie is:
- Als je overtocht geannuleerd is of veranderd wordt, worden de resterende plekken bij het omboeken eerst voor klanten gebruikt – jij met je vroeggeboekte ticket – en niet voor nieuwkomers.
- Als je op een ferry zit die wel doorgaat maar tjokkevol zit door eerdere annuleringen dan ben je blij dat je je overtocht op tijd geboekt hebt.
- En als laatste, doordat je op tijd je ferry boekt ben je uiteindelijk goedkoper, zelfs met een duurder flexibel ticket in de voorverkoop.
Grootste voordeel van de ferry tussen het Noorder- en Zuidereiland
De overtocht met de ferry van Wellington naar Picton of andersom is een belevenis die eigenlijk van elke roadtrip onderdeel dient te zijn. Ja vliegen is makkelijk en snel maar de ferry biedt je veel meer: geweldig uitzicht. Eigenlijk is het een goedkope cruise door een geweldig landschap. Net als je denkt bijna in Picton te zijn, gaat het schip langzamer varen om door het prachtige Marlborough Sounds te varen. Op een mooie zonnige dag is het echt genieten. Op een regenachtige dag is het nog steeds mooi maar iets minder spectaculair.
Flexibel met de ferry tussen het Noorder- en Zuidereiland
Zo zie je, met een flexibel ticket heb je vastigheid zonder dat je echt vastzit aan die datum. En nee, je hoeft niet meteen je hele reisschema al vast te leggen. Het makkelijkste om een datum voor de ferry te prikken is om de tijd die je in Nieuw-Zeeland bent precies door twee te delen, dan heb je op elke eiland evenveel tijd te besteden. Op elk eiland is zoveel te doen dat je toch niet alles kunt zien of doen. Rondreizen is keuzes maken.
En laten we eerlijk zijn, de keuze tussen 3 weken op elk eiland of 2,5 week op de ene en 3,5 week op het andere eiland is een verschil van niets. Nieuw-Zeeland is het land van de relaxte aanpak dus minder stress is meer genieten. Veel plezier.